četvrtak, 6. siječnja 2011.

TUNIS

Sousse, Tunis


Evo me ponovno u sjevernoj Africi, među arapskim svijetom, u muslimanskoj zemlji! Još dok sam odlazila iz Caira, razmišljala sam o tome kada ću se ponovno vratiti na afrički kontinent... nisam ni slutila da će se to dogoditi tako brzo! Za razliku od mog zadnjeg putovanja u Egipat, gdje sam se uglavnom motala po Cairu, Tunis sam prešla uzduž i popreko! Moji suputnici u tuniškoj avanturi su bile moja mama i sestra, kojima je ovo bio prvi susret sa arapskom kulturom.


Sousse, Tunis
S obzirom da smo bile smještene u turističkom naselju Port El Kantaoui, prvi dan smo ostavile za istraživanje obližnjeg grada Soussea. Došavši u grad primjetila sam kako je Tunis puno moderniji i liberalniji od Egipta, a na svakom koraku svjedočite miješanju tradicionalne i zapadnjačke kulture. Tunis je bio francuska kolonija sve do ( ne tako davne ) 1956., pa danas tamošnje stanovništvo govori arapski i francuski. Upravo je ta činjenica problem za sve one koji ne znaju francuski! Engleski govore jako malo, uglavnom znaju osnovne pojmove, pa sam se ja bacila na učenje arapskog:






  • Ana Anja = Ja sam Anja
  • En ta Ramzi = Ti si Ramzi
  • Kejfa al hal ? = Kako si?
  • Behi = dobro
  • Rer saheh = nisam dobro
  • Kadeš ? = Koliko košta?
  • Ghrali barša = preskupo
  • Salam Alejkum = pozdrav
  • Alejkum salam = odzdrav
  • Dobro jutro =sabaš al šier
  • Laku noć = Tisba ala šier
  • Ajva = da
  • La = ne
  • šukran = hvala
  • la šukran = ne, hvala
  • Seb mi men fadlak = Ostavi me na miru!
  • Seb mi fehali = Ne diraj me
  • La bes = Šta ima?
  • La bes hamdu Alah = odgovor, "dobro sam hvala bogu"
  • inša Alah = "kako će bog dati"


Sljedećeg dana smo posjetile grad El Jem gdje se nalazi i jedan od najvećih i najočuvanijih rimskih amfiteatra, s kojeg se pruža prekrasan pogled na grad. Nakon razgledavanja amfiteatra zaputile smo se na jug, prema Matmati, gdje smo imale prilike upoznati i jednu berbersku obitelj. Berberi su posebice zanimljivi po načinu gradnje, pa se tako njihove kuće nalaze pod zemljom ili iskopane u zemlji, a oni su održali svoj način života sve do danas. U Matmati sam popila najbolji čaj ikad! To je bio čaj od mente sa bademima! A nakon tog očaravajućeg čaja zaputile smo se prema gradu Douz, gdje se održava i International Festival of Sahara. Nažalost, festival je završio samo dan prije našeg dolaska u Douz. Tako smo umijesto na festival otišle na jahanje deva u Sahari. Moram priznati da se jahanje deva u Douzu ne može usporediti s onim na Gizinom platou. Ipak, bilo je potpuno ispunjavajuće ponovno na pijesku ispratiti zalazak sunca... 





Douz, pustinja u Tunisu


pustinja Sahara, set Star Warsa
Sljedećeg jutra buđenje je bilo u 4 ujutro kako bi stigle vidjeti izlazak sunca na Chott El Jeridu. Chott El Jerid je isušeno slano jezero u južnom dijelu Tunisa, koje mi nismo vidjele jer smo tamo stigle prerano, a bilo je potpuno besmisleno stajati još nekih pola sata na hladnoći usred ničega! Krenule smo prema gradu Tozeur, gdje smo prvo ispijale odlične prirodne sokove od naranče za samo 8kn, a zatim smo otišle na adrenalinsku vožnju jeepovima po pustinji. Iako sam malo bila skeptična prema tim jeepovima, vožnja je bila fenomenalna! Vozikali smo se po kamenoj, slanoj i pješčanoj pustinji, došli do mjesta gdje su snimljene neke scene iz filma "Engleski pacijent", te do sela koje je izgrađeno za potrebe snimanja "Star warsa". A nakon jeepova čekala nas je duga vožnja prema sjeveru, gradu Kairouanu. Kairouan je 4. sveto mjesto u Islamu, a u medini Kairouana nalazi se prekrasna džamija koja potvrđuje i status samog grada. Nedugo nakon našeg odlaska iz Svetog grada, dogodio se incident kada se u znak protesta protiv tuniške vlasti čovjek zapalio u središtu grada. Na vlasti je predsjednik Ben Ali koji se se čvrsto drži te pozicije još od 1987. Iako se Tunis smatra relativno modernim i liberalnim društvom, kada sam u kafiću jednog lokalca upitala o incidentu u Kairouanu, odgovorio mi je kako ne možemo tu pričati o tome. Isto je sa spomenom imena predsjednika, ukoliko ga spomenete više puta u razgovoru, ljudi će vas početi gledati i slušati što vi to pričate o predsjedniku. Također je strogo zabranjeno fotografiranje i snimanje svih službenih osoba i predsjedničkih rezidencija, koje se često nalaze na nekom turističkom mjestu. U Kairouanu smo obavile i najbolji shopping, u dućanu koji se nalazi između džamije i groblja. U tom dućanu cijene su fiksne, ali su definitivno najpovoljnije u cijelom Tunisu! 


Džamija u Monastiru, Tunis
Nakon pustolovine u Sahari i južnom dijelu Tunisa, dan smo odlučile provesti u Monastiru, gradu koji se nalazi oko 30min vlakom od Soussea. Društvo su nam pravili Ahmed i Hussein, lokalni dečki iz Soussea. Tako smo se mi ukrcali na vlak koji nas je koštao samo 8 kn po osobi (povratna karta), a vlakovi su izuzetno redovni, moderni i brzi! Zapravo imaju puno bolje vlakove nego mi u Hrvatskoj! U Monastiru smo prvo prošetali bazarom ( tržnicom), a zatim se uputili do džamije koja je zapravo muzej prvog tuniškog predsjednika Habiba Bourguibe, a tamo se nalaze i njegovi posmrtni ostaci. Bourguiba je rođen u Monastiru, te se tamo može vidjeti i njegova kuća koja zauzima najbolje mjesto na monastirskoj rivi. 




Kartaga, Tunis
Napokon je na red došao i glavni grad- Tunis. U njemu se jako osjeća taj francuski utjecaj koji je najviše otiska ostavio u gradnji. U medini se nalaze poznata Francuska vrata iza kojih se proteže raznolika tržnica i džamija. Također smo posjetile nezaobilazni Kartagu, od koje nije ostalo gotovo ništa. Tek par stupova svjedoči o nekadašnjoj moći slavne Kartage. Tamo se nalazi i muzej u kojem je izloženo nekoliko mozaika i skulptira iz rimskog doba. Nakon Kartage posjetile smo i Antonijeve terme, a zatim se zaputile prema Sidi-Bou-Saidu, bijelo-plavom gradiću s kojeg se pruža veličanstven pogled na Tunis. Gradić sam po sebi je šarmantan, a ne možete ne uočiti zabavna vrata koja ukrašavaju kuće. 
Pustinja Sahara u Tunisu

Nakon što smo istražile cijeli Tunis, bile smo spremne za povratak u realnost, u svakidašnji život, među poznata lica i ulice. Tko zna kad ću sljedeći put gledati izlazak sunca u Africi... Insha' Allah!

Nema komentara:

Objavi komentar